In 7 Stappen Naar Een Ijzersterk Social Plan

Voor wie graag iets met social media wil doen, maar niet goed weet waar te beginnen, kan een stappenplan houvast bieden. Ook helpt zo’n stappenplan je om valkuilen te omzeilen. We lichten 7 eenvoudige stappen toe waarmee jij een ijzersterk social plan kan opstellen en de eerste stappen kan zetten in deze digitale wereld.

1. Wat zijn de doelstellingen?

Je moet als onderneming goed nadenken over wat je precies wil bereiken met social media. Het eerste wat je doet in je social media plan, is dan ook het formuleren van je doelstellingen. Deze doelstellingen geven aan wat je wil bereiken met de communicatie via social. Heldere doelstellingen geven niet alleen richting aan je online communicatie, bovendien voorkomen ze dat je je doelen uit het oog verliest. Beschrijf je doelstellingen altijd SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden.

Drie aandachtspunten zijn:

  • Brand Awareness: dat geeft aan hoe goed je doelgroep jou bedrijf herkent en associaties legt tussen jouw bedrijf en de producten of diensten die je aanbiedt. Laat je doelgroep dus kennismaken met jouw bedrijf, producten of diensten en informeer hen hierover.
  • Betrokkenheid: dat heeft te maken met de mate waarin je doelgroep in interactie treedt met jouw content. Zo kunnen je volgers bijvoorbeeld je posts liken, sharen of er comments onder plaatsen. Dat engagement toont jou hoe waardevol jouw berichten zijn. Als je goed bijhoudt wat wel of niet werkt in je communicatie, kan je op lange termijn je social media content aanscherpen en bijsturen.
  • Conversie: dat zijn meetbare resultaten die voortkomen uit je social media content. Met een goede call to action (CTA) kan je je doelgroep bijvoorbeeld zich laten inschrijven voor je nieuwsbrief of een aankoop of je website laten doen. Zo vind je op KMOinsider deze call to action-knop terug.

 

2. Welke doelgroep wil je bereiken?

Als je je doelstellingen hebt opgesteld, kan je nadenken over welke doelgroep je wil bereiken. Wanneer je een helder beeld hebt gevormd van wat en wie je juist wil bereiken via social media, zal je je content er beter op kunnen afstemmen. Daarnaast zal het ook gemakkelijker voor je zijn om tussen de diverse kanalen te kiezen. Stel je buyer persona’s op (een semi-fictionele weergave van je ideale klant gebaseerd) en verdeel ze vervolgens in categorieën: leeftijd, interesses, klikgedrag, kenmerken van karakter en geografische gegevens.

3. Welke kanalen kies je?

Heb je ook dat gedaan, dan is het tijd om te kiezen welke social mediakanalen je wil gebruiken. De kanalen waarvoor het vaakst gekozen wordt, zijn: Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat en YouTube. Een steeds populairder wordend kanaal onder onze jeugd is TikTok, dus dat mag zeker ook niet ontbreken op het lijstje. Voor ieder kanaal leent zich een ander tone-of-voice of wordt een andere spreektaal gebruikt. Wil je social media optimaal inzetten voor je bedrijf, dan is het slim om hierin een weloverwogen keuze te maken.

Zoek uit waar je doelgroep zich bevindt en zorg dat jij als bedrijf daar ook op actief bent. Voor welke redenen gebruikt je doelgroep dat platform? Wat kan dat platform voor jouw bedrijf betekenen? Als je een bedrijf bent dat andere bedrijven steunt in hun administratie, gericht advies geeft en concrete begeleiding (zoals Liantis), heb je meer baat bij een formeel platform als LinkedIn dan bij een eerder persoonlijk platform als Facebook.

Natuurlijk is het mogelijk dat je verschillende doelgroepen hebt en dus ook aanwezig moet zijn op verschillende platformen. Kijk dus goed op welke mediakanalen je klant zit en zorg dat je gaat waar je klant ook zit.

We onderscheiden volgende kanalen:

Facebook: brede doelgroep vanaf 20 jaar en ouder. Interessant bij de oudere doelgroep die ook steeds meer online is.

Instagram: het kanaal voor jongeren en millennials

Snapchat: jongeren van 12 tot en met 24 jaar

LinkedIn: de zakelijke doelgroep vanaf de jonge professionals tot aan senior management

TikTok: een ander kanaal voor de jongere doelgroep: vooral scholieren

4. Welke content ga je plaatsen?

De missie van jouw bedrijf is het allerbelangrijkste. Die vertaal je naar social content aan de hand van het HHH-model. Dat staat voor Hero, Hub en Hygiene (ook wel gekend als Help). Bovendien is het hét model dat je wil gebruiken voor je social media strategie. Als je kiest voor dat model, dan weet je zeker dat: (1) je evergreen content aanbiedt die de basis vormt waarop je andere content steunt, (2) je regelmatig terugkerende content deelt die bedoeld is om je publiek te betrekken, en (3) je focust op naamsbekendheid via campagnes.

Help of Hygiene

Help of Hygiene-content vormt de basis van je contentkalender. Het is content die tijdloos is en waarmee je anderen helpt bij de problemen die zij ervaren. De titel van dergelijk artikel kan de letterlijke vraag zijn die personen ingeven in zoekmachines zoals Google. Dat gaat gepaard met een goede vindbaarheid, waardoor Help-content dé motor voor organisch websiteverkeer vormt. Je gebruikt het om actuele vragen te beantwoorden. Daarenboven is het content die dagelijks geplaatst kan worden en iedere dag relevant is.

Voorbeelden van Help of Hygiene-content zijn: 

(© website KMOinsider)

Je kan jouw Help of Hygiene-content als volgt vormgeven:

Tutorials

Lijst met veelgestelde vragen (FAQ)

Meest gezochte onderwerpen

Productinformatie en -updates

Nieuwsberichten

 In een vorige stap deed je doelgroepenonderzoek om te weten wat en wie je juist wilde bereiken. Als je de vragen, problemen en pijnpunten die je gaat behandelen bepaalt, kan je terugvallen op dat eerder gedane onderzoek.

Hub

Hub-content vormt de hartslag van je content. Je verpakt je merkverhaal in – voor je publiek – boeiende rubrieken, die je regelmatig laat terugkeren. Deze content is bedoeld om je publiek te betrekken en hen te verleiden om terug te komen voor meer. Je laat je publiek ernaar snakken om meer te lezen, meer te zien. Hierdoor creëer je trouwe volgers of fans. Hub-content is specifiek gericht op interesse of een niche.

Je kan jouw Hub-content als volgt verpakken:

Klantverhalen

Persoonlijke verhalen van werknemers

Interviews met experts

Producttekstjes

De fijnste review (maandelijks)

Voorbeelden van Hub-content zijn:

(© E-letter KMOinsider)

(© blog KMOdynamoo)

Meer lezen? Bezoek onze KMOdynamoo blog!

Hero

Hero-content bestaat uit grootschalige campagnes, gebaseerd op storytelling. Deze hebben als doel zoveel mogelijk nieuwe bezoekers aan te trekken om zo je publiek te laten groeien. Is je publiek eenmaal in aanraking met je Hero-content gekomen, loodsen je Hub- en Help-content hen naar binnen. Zij laten hen zich aan jou binden. Het is content dat tracht een brede awareness voor jouw bedrijf of een specifiek product of dienst te creëren. Deze content speelt dikwijls in op de emoties van personen. Het probeert hen te raken en overtuigen.

Je Hero-content is een geschikt middel om:

een campagne,

een aankondiging of 

een evenement

te verspreiden onder je doelgroep. Het helpt je om je naambekendheid te vergroten. Dacht je er al aan om met BV’s of influencers samen te werken? Wanneer zij over je product of dienst vertellen, kan je nóg bekender worden.

Voorbeelden van Hero-content zijn:

(© Instagram VayaMassage | Massage aan huis)

(©  Instagram Iedereen leest)

 Hero-content is niet uitsluitend toegespitst op social media. Het is content die omnichannel kan worden gebruikt.

5. Zorg voor interactie

Schrijf eigentijdse en unieke content, die dicht bij de visie en waarden ligt van je bedrijf. Deze unieke content zorgt ervoor dat je bezoekers terugkeren en dat je interactie met hen hebt. Deins er niet voor terug om met hen in dialoog te gaan. Dat is een goede opportuniteit om je doelpubliek beter te leren kennen en te achterhalen wat ze precies vinden van jouw bestaande en nieuwe producten of diensten. Wanneer je ziet dat iemand een bericht heeft geplaatst op je pagina of een bericht van jou heeft gedeeld, reageer daar dan op. Wees actief én laat dat ook zien. Je laat spontaan gesprekken ontstaan, stimuleert ze en doet aan community management.

6. Reserveer een (advertentie)budget

Door de algoritmes van sociale media, kunnen de gewenste resultaten voor je content soms uitblijven. Laat nu net niets vervelender en teleurstellender zijn dan dat. Wil je ervoor zorgen dat de betrokkenheid en/of het bereik van je content wordt vergroot, is het raadzaam om te adverteren. Hiervoor reserveer of maak je indien mogelijk extra budget voor vrij, want deze kan je meest waardevolle content op social media boosten. Neem in je social media plan op hoeveel budget je (maandelijks of jaarlijks) daarvoor hebt of kan vrijmaken.

Natuurlijk kan je ook een partner kiezen die dat voor jou instelt, omdat het een specifieke business is. Op die manier ben je zeker dat jij gewoon je taken kan blijven doen, terwijl iemand anders voor jou adverteert.

7. Meet de resultaten

Wil je tenslotte je social media doelen behalen en meten of al het voorgaande zijn vruchten heeft afgeworpen? Stel dan zeker een aantal KPI’s (key performance indicators) op en houd het verloop periodiek (wekelijks of maandelijks) bij. Op die manier kan je nagaan of je je doelen hebt behaald en de content bijschaven waar nodig. Belangrijke aspecten waarnaar je moet kijken zijn: het bereik, de inspanning en het bestede budget. Hierbij spreken we over de return of investment (ROI), wat voor een campagne de verhouding tussen de opbrengsten en de gedane investering weergeeft. Gewoonlijk kan je deze gegevens afleiden uit de conversie.

 Je kan eveneens bijhouden hoe frequent URL’s in je social media post zijn aangeklikt.