4 Redenen Waarom Je Als Kmo Social Media Moet Inzetten
Social media is niet meer weg te denken in ons persoonlijk leven. Maar je stelt jezelf als ondernemer misschien de vraag of je social media nu ook moet inzetten voor je bedrijf?
Biedt social media veel kansen voor ondernemers? Zeker wel! Eigenlijk is niet de vraag of je aanwezig moet zijn op social media, maar hoe je dat optimaal doet! Daarom helpen we je op weg met deze vier redenen.
Blijf onze blog volgen om als eerste tips en inzichten te krijgen over social media in je kmo.
1. Vergroot je naams- en merkbekendheid
Wanneer je met je bedrijf actief bent op social media vergroot je je online aanwezigheid. Via social media bereik je misschien wel mensen die anders nooit met je bedrijf of kmo in contact zouden gekomen zijn. Dat zou toch een gemiste kans zijn, niet?
Wist je dat op feestdagen veel mensen kijken op Facebook of Instagram om te weten of je bedrijf open is?
Via social media kan je je volgers op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen binnen je bedrijf zoals een nieuw assortiment, een tijdelijke actie of je zet een dienst of evenement in de kijker.
Wist je dat op een feestdag zoals Pinksteren of Onze-Lieve-Heer-Hemelvaart veel mensen kijken op Facebook of Instagram om te weten of je bedrijf open is? Vaak staat die info niet vermeld op de website of is Google niet altijd up-to-date als het op feestdagen aankomt. Kondig het dus aan op je social media kanalen, zo zijn klanten zeker dat ze niet voor een gesloten deur staan!
Social media kan je helpen je bedrijfs- of merkidentiteit uit te spelen. Toon wat je kmo doet en wie je bent.
2. Meer verkeer naar je website
Social media is de ideale manier om meer traffic naar je website te genereren. Door content te delen op je social media, kan je mensen doorsturen naar je website. Wat dan op zijn beurt weer kansen biedt op conversie. Potentiële klanten gaan namelijk meer info opzoeken over je diensten of producten en vullen misschien wel een contactformulier of gaan je bellen. Geef mensen een reden om door te klikken, wees dus vooral origineel!
TIP: Zorg ervoor dat de link die je deelt, bezoekers naar de juiste pagina leidt. Vertel je met veel passie over één van je speciale producten, zorg ervoor dat de webpagina daar dan ook over gaat. Vermijd algemene links zoals de home- of contactpagina!
3. Creëer meer betrokkenheid met je klanten
De grootste troef van social media is dat je meteen in contact staat met je (toekomstige) klant. Het geeft je de mogelijkheid om direct op vragen of reacties van klanten - persoonlijk - te reageren. Je kan in interactie gaan met je klanten. Hierdoor weet je ook meteen waar klanten belang aan hechten, wat ze doen, welke interesses ze hebben, welke producten ze kopen of ze hier tevreden over zijn.
Ga in interactie met je klanten, ontdeek waar ze wakker van liggen!
Niets is zo belangrijk als een goede service. Zorg dan ook dat je onmiddellijk reageert op vragen of problemen. Bedrijven die snel reageren op vragen en klachten hebben trouwere klanten.
4. Interessant bij lokale of nichemarketing
Mensen die jouw socialmediakanaal volgen, hebben al enige interesse in je bedrijf of kmo. Deze klanten (of noem ze gerust al leads!) zijn sneller geneigd om een aankoop te doen of je bedrijf of winkel te bezoeken.
Vooral voor nichemarketing naar specifieke doelgroepen en lokale marketing, kan social media extra kansen bieden. Social media maakt targeting mogelijk. Je kan met je socialmedia-advertenties lokaal inzetten om mensen te bereiken in de onmiddellijke omgeving van je bedrijf. Of wanneer je kmo zich in een nichedoelgroep bevindt, kan je adverteren op basis van verschillende interesses die overeen komen met je doelgroep.
Hoe meer je als bedrijf je identiteit toont, hoe beter je doelgroep zich kan aansluiten en hoe beter jouw kmo zich kan onderscheiden van de concurrent.
Ben jij al helemaal overtuigd waarom social media belangrijk is voor je kmo, maar wil je graag advies hoe je dit kan doen?