Hoe Slim Plan Jij Je (Print)Campagnes?

Als kmo'er ben je altijd druk in de weer. Deadlines, klanten gelukkig maken, offertes uitwerken en.. ook een planning maken voor je eigen communicatie en marketing? 

Vaak rest er niet veel tijd meer om slimme communicatiecampagnes te bedenken of aan langetermijnplanning te doen. Daarom helpen we je op weg met een paar concrete tips.

Ken je doelgroep

Je klanten zijn traditioneel verdeeld in verschillende doelgroepen. Elke doelgroep heeft z'n eigen interesses, verwachtingen en voorkeurskanalen. Kies daarom slim welke communicatie je wil afstemmen op welke doelgroep. Ben je meer actief in B2C en zijn je klanten geïnteresseerd in bijvoorbeeld reizen, dan heb je een breed draagvlak om je boodschap te verspreiden en kan lokaal of regionaal adverteren een goede keuze zijn. Zijn jouw klanten meer actief in B2B, dan zit je doelgroep meer geclusterd in een specifieke markt met gespecialiseerde vakbladen en is die doelgroep ook op zoek naar specifieke informatie die ze online en offline vlot moeten kunnen terugvinden.

.. en communiceer via het juiste kanaal

Het heeft geen zin om op elk communicatiekanaal in te zetten, als je klanten die kanalen niet actief gebruiken. Scoor je beter met je website, brochures, een nieuwsbrief, een sterke advertentie of social met Facebook, LinkedIn, YouTube, Instagram of Twitter? Maak de afweging waar jouw klanten je gemakkelijk kunnen terugvinden en kies voor de kwalitatieve kanalen. 

Kies een sterke CTA

Je wil dat je klanten na het zien van een advertentie, blogbericht of Facebook-post actie gaan ondernemen en je contacteren. Kies daarom voor de juiste trigger of CTA (call to action). Kan je je klanten misschien verleiden met een gratis instapgesprek om advies te geven of werkt voor jouw klanten een concrete korting beter? Geef in ieder geval de nodige context mee van welke diensten of producten je aanbiedt en maak een slimme link met je CTA. Ben je een IT-bedrijf en steekt jouw expertise er altijd bovenuit? Werk met een CTA die doet watertanden en die klanten tot bij jou brengt om advies in te winnen én te kopen.

Plan op langere termijn

Het is verleidelijk om last minute actie te ondernemen, maar een planning op langere termijn kan je heel wat tijd en kopzorgen besparen. Is het moeilijk om een jaarkalender met je commercieel plan te maken? Verdeel het in kwartalen waarbij je bepaalt wat voor jouw de commerciële hoogtepunten worden die 3 maanden. Kies er ook voor om tijdig je brochures te bestellen of de inhoud van je website voor te bereiden. Wil je graag adverteren in magazines of kranten, kies dan voor meerdere inlassingen en boek ze op voorhand bij de uitgever. Vraag ook na of er specifieke thema's aan bod komen, waardoor je je boodschap nog exacter kan afstemmen op geïnteresseerde lezers.

Scoor een korting!

Heb je werk gemaakt van een langetermijnplanning? Dan doe je daar je voordeel mee bij uitgevers. In de meeste gevallen krijg je bij het boeken van meerdere advertenties een mooie korting. Laat die kans zeker niet liggen om meer visibiliteit voor je kmo te creëren!

En wil je onmiddellijk werk maken van je planning? Boek dan nu 2 advertenties in KMOinsider, hét magazine en online platform voor de B2B-markt. Je vindt er alle informatie waar de kmo'er écht van wakker ligt. En om ondernemers extra vitamines te geven voor hun business, krijgen ze bij het boeken van 2 advertenties er 2 bovenop.