Hoe Rijmt SEO Met Je Kmo?
Over SEO wordt ontzettend veel geschreven en gepraat. Het zijn sterk geschreven teksten op je website die ervoor zorgen dat je op Google verschijnt als een relevante zoekterm wordt ingegeven. Ben je een ondernemer die centraleverwarmingsketels installeert en repareert in regio Mechelen, dan moet je helemaal bovenaan verschijnen in Google als potentiële klanten op zoek zijn naar 'onderhoud verwarming Mechelen'. En daarvoor is het nodig om op je website de strategisch juiste woorden en teksten te voorzien, zodat klanten jou bellen en niet je concurrent.
Maar vaak hangt rond SEO een aura van ondoorgrondelijkheid, omdat het toch altijd zoeken is naar wat voor jouw website en onderneming werkt. Ook lijkt SEO iets dat is weggelegd voor grote bedrijven met eigen copywriters, maar eigenlijk is het als kmo'er met je eigen specialisaties en regio vaak eenvoudiger om beter te scoren. Prikkelt het om toch even dieper in de zee van SEO te duiken? We geven je alvast deze tips mee:
Neem afstand
"Je gaat er snel vanuit dat klanten het net zo goed snappen als jijzelf"
Als eigenaar van je bedrijf of als medewerker weet je als de beste waar het over gaat in je vakgebied. Technische onderdelen lijken evident, je goochelt met vakjargon en je gaat er vanuit dat klanten het net zo goed snappen als jijzelf. Jammer genoeg ligt het zoekgedrag van je potentiële klanten net iets anders. Neem daarom altijd even afstand van je werkwereld en probeer je in te beelden in welke situatie klanten jou zullen contacteren. Of welke vragen willen klanten beantwoord zien voor ze bij je kopen? Doe je het onderhoud van verwarmingsketels, speel er dan op in dat eigenaars of huurders zich afvragen of zo'n onderhoud verplicht is en hoe vaak. Neem hun bezorgdheden weg! Verander 'gaat dat lang duren?', 'kost dat veel?', 'moet ik een attest voor hebben?' in 'die persoon is de expert en kan me helpen!'.
Doe research
Trek 15 minuten uit om te googelen naar je eigen diensten. Kruip in de huid van een klant die een antwoord wil op z'n vragen en je krijgt ongetwijfeld een hoop inzichten. Probeer een paar zoekopdrachten in Google, welke scenario's kunnen zich afspelen?
- je concurrenten verschijnen allemaal in de bovenste zoekresultaten: een krachtige boodschap dat je concurrenten duidelijk al even bezig zijn om hun SEO aan te scherpen. Geen zorgen, want tegenover je concurrenten heb je zeker een streepje voor dankzij een uniek element. Misschien ben je wel sneller dan je concurrenten? Of je doet altijd een persoonlijke begeleiding? Of je werkt misschien met lokale producten?
- er zijn weinig relevante resultaten of er is weinig concurrentie en je eigen website scoort laag: goed nieuws! Je hebt een nicheproduct of -dienst met weinig concurrenten die actief zijn, hét signaal dat je een paar eenvoudige aanpassen op je website makkelijker hoger kan klimmen in Google en dus sneller klanten kan oppikken. Het beste scenario voor een quick win!
Wees bescheiden en toch niet
Excuseer? Toch klopt het. Je sterke punten benadrukken overtuigt klanten om voor jou te kiezen, maar voor ze aan die stap toe zijn, willen ze vooral informatie over je product of dienst. Ga dus op de pagina's waar je producten en diensten verduidelijkt in op alle praktische informatie, zorg ervoor dat de klant weet waar hij of zij aan toe is en sluit dan de deal door onderaan je USP's (die unieke elementen, remember) te vermelden! En in je kwaliteiten hoef je absoluut niet bescheiden te zijn.
Heb je de stappen doorgenomen, maar het ontbreekt je aan tijd om de teksten te schrijven? Huur dan een expert in via KMOdynamoo! Of wil je je volledig laten ondersteunen door experts die het zoekwerk doen en topschrijvers die de teksten voorzien? Alles kan, want content is ons vak!